Monday, August 23, 2010

Kasihnya Ibu Bapa

Semalam, my dear gang Izwan minta saya pilih Kek Lapis Sarawak utk Yusri order dari mummy dia...kali nie mood nk beli kueh raya hanya tertumpu pada Kek Lapis Sarawak. Sebab???? kerana saya suka coraknya yg sgt2 menarik selain kagum pada pembuatnya yg bagi saya sgt dedikasi dalam menghasilkan kek lapis...Ermmm, sebetulnya bukan kek lapis menjadi nukilan saya tuk entry ni sebaliknya.......seperti tajuk utama!!!

lebih kurang dlm pukul 10.00pg, semasa pemilihan kek lapis, saya yg mmg excited dgn corak2 kek itu teringatkan abah saya. Call nk tanya dia, perisa apa yg nk diorder (abah pakar consultant rumah tangga familyku)

First call :( (abah xangkat)....saya pun abaikan dan sambung tgk blog kek lapis terserbut..

15 minit kemudian~~fon opis saya berbunyi...igt staff mana ker call, xbaject abah sendiri call gne no opis nihhh...first time kut (saya pun guna pon opis gak call abah tadi).

Abah: 
Beri salam....kak ngah call td abah duk masak (Beliau memberi alasannya)

Saya: 
Yaka...(mcm xpecaya) awat Abah masak??

Abah:
Sat lagi nk bawak nasi kt Kak Yung, dia duk wad sbb baby demam kuning..

Saya: Oooo, Kak Yung duk wad plak (saya sedia maklum kakak saya yg baru besalin hero ke-3 tepaksa warded dik babynya   journdis (xsure spelling)...

perbualan dgn abah diteruskan dgn bercerita hal Kak Yung dan pertanyaan Kek Lapis..ok sumer "DONE" abah kata order la kurang dari 3 biji yg bukan perisa pandan, oren yg selalu dah kami rasa.

dan sebelum saya letak gagang fon nihh abah tanya:

Abah: 
Kak Ngah,per siaran kartun astro..ni Azfar(anak buah saya yg pertama) sibuk
duk tekan..611 ker???

Abah sgt pantang remote di tangan budak2...fobia bnr dia berjaga2 remote nk jahanam...


Saya: 
Ketawa sebentar!!! Abah try la 613 ker 611...(saya pun xsure channel yg sbnrnya, sbb sy bergantung pd mood info utk tukar channel)

Abah: 
Oklah...diakhiri perbualan dgn memberi salam pd saya.

Tetiba, hati rasa sayu (dah la tgh sensitive skrng) kenangkan pengorbanan Abah dan Mama saya dlm memberi yg terbaik buat kami 4 beradik. Saya yg pulang minggu lepas ker Jitra dikhabarkan mula2 Mama cuti dulu sempena kakak saya yg bakal dibedah utk melahirkan anak ke-3, dan minggu ni abah pula bila mama start kerja. Abah bercuti utk menolong kakak saya yg dalam pantang,mengurus apa yg patut disamping menjaga 2 lagi hero kakak saya. Sampai begini sekali curahan kasih sayang mereka buat anak2, "Ohh Tuhan, rahmatilah ibu bapaku dan berilah ganjaran semulianya buat mereka kerana limpahan kasih sayang mereka kepadaku dan adik beradikku" Aminnn.. Terdetik di hati saya..adakah satu masa nnt saya jg bakal berkorban cuti dan sebagainya krn ingin menguruskan Ibu Bapa saya satu masa nnt??? Saya bertekad akan buat perkara sama jg demi kebahagian mereka...luv Abah dan Mama so much..


Tiada kasih yg paling telus, selain Ibu Bapa saya..Jgnlah saya ini sewenang-wenangnya menderhaka dan menyakiti mereka.....

Rindu seorang anak yg berjauhan..
~Ieja~

No comments:

Post a Comment